Бази даних

Автореферати дисертацій - результати пошуку

Mozilla Firefox Для швидкої роботи та реалізації всіх функціональних можливостей пошукової системи використовуйте браузер
"Mozilla Firefox"

Вид пошуку
Формат представлення знайдених документів:
повнийстислий
 Знайдено в інших БД:Реферативна база даних (3)Книжкові видання та компакт-диски (1)Журнали та продовжувані видання (2)
Пошуковий запит: (<.>A=Прищенко С. В.$<.>)
Загальна кількість знайдених документів : 1

      
1.

Прищенко С. В. 
Еволюція рекламної графіки як складової художньо-проектної культури. / С. В. Прищенко. — Б.м., 2019 — укp.

Дисертація на здобуття наукового ступеня доктора мистецтвознавства заспеціальністю 26.00.01 – теорія та історія культури. Національна академіякерівних кадрів культури і мистецтв, Міністерство культури України. Київ, 2019.У міждисциплінарному дослідженні рекламну графіку розглянуто якпродукт культури та мистецтва в контексті актуальних тенденцій розвиткурекламного дизайну – специфічного виду творчої діяльності, а сучасний процеспроектування представлено як синтез соціокультурних, семіотичних, кольоро-графічних та маркетингових аспектів. Вперше аргументовано історико-мистецтвознавче підґрунтя рекламної графіки та доведено її вагомість якскладової художньо-проектної культури (дизайну). Проаналізовано впливхудожніх стилів, народної творчості і художніх народних промислів на еволюціюрекламної графіки, виявлено проблеми візуалізації рекламних ідей таструктуровано арсенал художньо-графічних засобів у сукупності зкомп'ютерними технологіями. Доведено транскультурність, масовість ірегіональну специфіку реклами. Особливу увагу присвячено стилістичнимтрансформаціям рекламної графіки і сучасним принципам гармонізаціївізуально-інформаційного середовища. Простий ілюстративний супровідкомерційної інформації змінився появою нових стилів у ХІХ–ХХ ст.,застосуванням креативних рекламних технологій образотворення, полістилізмомна початку ХХІ ст., активізацією процесів брендінгу та ребрендінгу.Теоретично узагальнено закономірності візуальної мови реклами від афіши(плаката) до цифрових медіа, запропоновано методологічну концепціюкомплексного проектування рекламної продукції, а медіадизайн визначено якякісно новий етап соціокультурного проектування комунікацій, якнайперспективніший вид дизайну серед інших.Ключові слова: рекламна графіка, художньо-проектна культура, візуальнікомунікації, плакат, цифрові медіа, стилістика рекламної графіки, етномистецькітрадиції, бренд, рекламний дизайн, медіадизайн.^UThesis for the Habilitation of Doctor Degree in Art Studies in Speciality26.00.01 «Theory and History of Culture». – National Academy of Managerial Staffin Culture and Arts, Ministry of Culture in Ukraine. Kyiv, 2019.Advertising Graphic in the interdisciplinary study is considered as a product ofCulture and Art in the context of actual trends of advertising design development – aspecific kind of creative activity, and the contemporary design process is presented asa synthesis of socio-cultural, semiotic, colour-graphic and marketing aspects. Thetransisystem and multimodal methodological approaches are applied, which made itpossible to conduct a comprehensive analysis of the evolution of advertisinggraphics. In first time, art-historical foundations of advertising graphics have beenargued and its importance as an integral part of the Art-Project Culture (Design) hasbeen proved. The influence of artistic styles, folk art and crafts on the development ofadvertising graphics has been analyzed. The problems of advertising ideasvisualization have been identified, and the arsenal of art-graphic tools in combinationwith computer technologies is structured. Transcultural, mass and regional specificsof Advertising are proved. Particular attention is devoted to colour functions inadvertising appeals and its semantic interpretations, and algorithms of culturalaestheticevaluation of advertising design objects are developed also. The structure ofThesis consistently reflects the scientific retrospective of stylistic transformations inadvertising graphics and actual principles of harmonization the visual info mediaspacein the coordinates of art-project culture. A simple illustrative accompanimentof commercial information has been replaced by the emergence of new stylesin the XIX–XX cent., the using of creative advertising technologies and polystylismat the beginning of XXI cent., and the intensification of branding and rebrandingprocesses.The form, essence and specificity of advertising image, its symbolicsignificance and importance as a means of visual communication are revealed, andscientifically substantiated definition of the art-image system of advertising graphicsis proposed. In the framework of a specific visual-verbal model, the advertisementshould have a clear communicative structure, socio-cultural content, visual semantics,archetypical, emotionality, conciseness, contrast and dynamic colour balance, originality,clarity of the image, art-aesthetic level, and to stimulate the intellectual and emotionalactivity of consumers. Regularities of the visual language of advertising fromaffichies (posters) to digital media was theoretically generalized, the methodologicalconcept of complex designing of advertising products is proposed, and media designis defined as a qualitatively new stage of designing – the socio-cultural designing ofcommunications, as the most perspective kind of Design among others at the earlypart of XXI cent.Thus, the aim of our study was achieved: on the basis of comprehensiveanalysis the evolution of Advertising Graphics, systematization and classification alot of empirical (illustrative) material, was disclosed the social, cultural-image role,art-aesthetic value and the patterns of stylistic transformations of advertising graphicsin the structure of Art-Project Culture. Taking into account the relevance andinterdisciplinary nature of Thesis, the scientific results obtained will be greatimportance at the theoretical, practical and educational levels, and in general, willpromote the development of Advertising Design in Ukraine.Keywords: advertising graphics, art-project culture, visual communications,poster, digital media, stylistics of advertising graphics, ethno-art traditions, brand,advertising design, media design.


Шифр НБУВ: 05 Пошук видання у каталогах НБУВ 
 

Всі права захищені © Національна бібліотека України імені В. І. Вернадського